Terang Bulan

Bismillah,

Assalamualaikum..

Waktu entry ni ditulis, aku baru sahaja masuk dalam rumah lepas tengok bulan. Ya, tengok bulan. Apa yang special nya bulan malam ni? memang special. Malam ni bulan sangat terang(ok itu biasa) dikelilingi bulan dalam bentuk bulatan(ini memang tak biasa, ala2 HALO gitu). Orang lain mungkin pernah tengok, tapi aku tak pernah. So itu yang macam terkesima sebentar. Ingat nak tangkap gambar, tapi resolusi kamera tak mengizinkan. Jadi tengok dengan mata kasar yang Allah ciptakan ni. Dan aku buat sesuatu yang sebelum ni selalu tengok di filem atau drama, iaitu baring di tampat lapang dan tengok langit.Siap pasang lagu lagi. Heh, bunyi macam jiwang.Romantik la konon. Memang jiwang pon. Jiwang & romantik dengan Maha Pencipta.

Betul ke ayat aku guna ni? Jiwang & romantik dengan Maha Pencipta? maksud jiwang dan romantik menurut  menerusi laman sesawang DBP.Jiwang = bp kep jiwa-jiwa (perlakuan sentimental).~Kamus Dewan edisi ke-4 .Romantik = spt yg terjadi dlm cerita roman; sebagaimana yg ada dlm angan-angan: kisah hidup yg ~. 2 berkaitan dgn percintaan dan keindahan dsb.~Kamus Pelajar edisi ke-2. Jadi tak salah la kan perkataan tu kalau aku memang tengah bercinta dengan Maha Pencipta? heh. Sebenarnya tak penting pun. Yang sebenarnya aku nak kongsi ialah bila aku baring di halaman rumah tadi,aku pasang lagu Give Thanks to Allah nyanyian Zain Bikha. Starting lagu dia(yang dalam hp aku ni lah) , dibacakan satu ayat :

With Him are the keys of the unseen, the treasures that none knoweth but He. He knoweth whatever there is on the earth and in the sea. Not a leaf doth fall but with His knowledge: there is not a grain in the darkness (or depths) of the earth, nor anything fresh or dry (green or withered), but is (inscribed) in a record clear (to those who can read) (6 : 159)

Terjemahannya:

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata. (6:159)

Fuhhh. Rasa menusuk kalbu. Bila tengok bulan dan formasi bulan tu, Subhanallah. Hebatnya ciptan Tuhan. Tiada cacat cela walau sedikit pun. Terasa kerdil sekerdilnya. Betapa ceteknya ilmu kita. Mampukah manusia untuk cipta awan yang boleh berformasi macam tu? jawapannya sudah pasti tak. Terlalu banyak sebenarnya rahsia alam yang kita tak tahu. Tetapi semuanya dijadikan bersebab. Tiada satu pun perkara Allah ciptakan sia-sia. Bersyukurlah, dengan limpah dan kurniaNya, kita masih berpeluang untuk menatap kehebatan ciptaan Allah SWT. Say Alhamdulillah =)

“Maha Suci Allah yang menjadikan di langit gugusan-gugusan bintang dan Dia menjadikan juga padanya lampu dan bulan yang memberi cahaya.” (Surah al-Furqan: 61)

.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s