Seminggu dua

Bismillah,
Semenjak 2 menjak ni memang sangat sibuk. Assignment yang berlambak, midterm exam, urusan pindah rumah, aktiviti dakwah dalam dan luar kampus…. memang tak akan habis kerja2 ni. Tapi saya yakin semua ni sebenarnya memang nak melatih diri untuk mendukung perkara lebih besar dan meminimakan diri daripada melakukan perkara lagha. Bak kata Mustafa as-Syibaie, tokoh IM Syria ” Hidup ini perlu kaya dengan pekerjaan yang agung dan pendek angan-angan”.

Kadang-kadang tu rasa macam nak lari pun ada. Lari dari dunia yang penuh dengan fatamorgana ni. Nak berehat sebentar. ” Rehat bagi daie adalah bukti kelalaiannya”. zreettt. Terus tak jadi. Face it Farhan. Buka facebook sekejap, terbaca status seorang insan yang banyak memberi inspirasi. Sheikh Oxford la katakan. tulisannya macam ni :

‎”Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan di atas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktiviti dakwah.

Apabila anda teguh di atas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian, nescaya kepedihan akan sirna, kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala.”

Fuhhh. Bersemangat semula.

Leave a comment