remaja2pemuda

Bismillah …

Mentari pagi 22 Januari akhirnya memunculkan dirinya jua. Inilah waktu yg aku sangat ternanti-nantikan. Mengikut kalendar gregorian, hari ini genap 20 tahun sejak hari aku melihat dunia buat pertama kalinya. Hari ini juga bermakna istilah “belasan tahun” sudah tak relevan buat diriku lagi. Bila orang mahu menyebut usia ku dalam bahasa Inggeris pun, dah bertukar. Tiada lagi “seventeen”, “eighteen”, “nineteen”. Yang ada sekarang “twenty”,”twenty-one”,”thirty”. “teen” bertukar kepada “ty”. Istilah remaja itu sudah tiada.

Pada pandangan orang lain, ini mungkin tiada apa2. Mungkin bagi orang lain mereka akan menyambutnya dengan majlis keraian, ataupun mengharapkan “wish” dan hadiah dari kenalan. Tapi bagi aku ini adalah sesuatu yang besar. Tiada lagi masa untuk bermain-main. Kerana aku sudah menjadi pemuda. Bukan remaja yang boleh nak bermain-main lagi.

Apabila menyentuh mengenai pemuda, aku tidak dapat lari daripada cuba untuk menghadamkan Rukun Pemuda. Apakah itu Rukun Pemuda ? Imam Hassan Al-Banna telah menulis dalam risalahnya, bahawa ada 4 sifat istimewa bagi pemuda

1. Keimanan asasnya adalah hati yang suci
2. Keikhlasan asasnya jiwa yang bersih
3. Hamasah (Semangat)  asasnya keinginan yang kuat
4. Amal (Usaha) asasnya adalah keazaman yang membara.

Ketahuilah keempat2 sifat ini hanya dimiliki oleh golongan pemuda. Tidak hairan, barisan pemuda sejak dahulu hingga sekarang tetap menjadi tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Ya, mereka adalah agen perubah yg menjadi barisan penjulang panji2 bagi sesuatu fikrah perjuangan.

Usamah bin Zaid ketika dilantik  oleh Nabi s.a.w sebagai Panglima untuk memimpin pasukan kaum muslimin memasuki wilayah Syam dalam usia 18 tahun. Padahal diantara anggota pasukannya terdapat orang yang lebih tua seperti Abu Bakar, Umar bin Khathab dan lain-lainnya. Sultan Muhammad Al Fateh memegang tampuk pemerintahan ketika berusia 19 tahun.

Ketika mencipta laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg baru berusia 19 tahun. Dia membuat Facebook untuk membantu membangun jaringan sosial bagi remaja di kampusnya ketika itu, University Harvard. Matt Mullenweg adalah pencipta medium platform blog secara percuma : WordPress. Dia  baru berusia 19 tahun ketika mula mencipta medium ini. Larry Page dan Sergey Brin melancarkan Google pada 4 September 1998. Saat itu, mereka baru berusia 25 tahun dan 24 tahun. Pejabat mereka yang pertama hanya di sebuah garaj sahaja.

Lantas aku  menyoal diri, bolehkah aku pemuda Islam berprestasi dan bergerak seperti mereka? Melakukan usaha-usaha yang keras dalam membangunkan ummah dan menegakan syiar Islam di mata dunia?

Sama ada setahun akan berlalu dengan bermakna atau begitu sahaja, diri inilah yang menentukan hala tujunya. Jika dikatakan siapa pemuda yg penuh hamasah, maka akan aku katakan pemuda itu adalah AKU!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s